Według danych, zawartych w opracowanym przez IOŚ-PIB raporcie Straty i marnotrawstwo żywności w Polsce, każdy Polak i Polka marnuje średnio 54 kg jedzenia rocznie. Dane Eurostatu są jeszcze mniej optymistyczne – statystycznie wyrzucamy 106 kg żywności każdego roku.
Skutki marnotrawstwa można obserwować w trzech obszarach: ekologicznym, społecznym oraz ekonomicznym.
Skutki ekologiczne to zużywanie zasobów: przede wszystkim energii oraz wody (produkcja 1 kg mięsa drobiowego pochłania 4300 litrów, wieprzowiny – 6000, a wołowiny aż 15000), ale też nadprodukcja śmieci i negatywny wpływ na klimat. Metan z gnijącej na wysypiskach śmieci żywności jest o wiele groźniejszy dla środowiska, niż dwutlenek węgla.
Skutki społeczne to między innymi napędzanie konsumpcji, która z kolei przekłada się na wzrost cen żywności. A to prowadzi do sytuacji, w której część osób – ze względu na ubóstwo – nie jest w stanie pozwolić sobie na pełnowartościowy posiłek. Szacuje się, że w Polsce jest to 40% osób. Równocześnie, tylko 8% Polaków i Polek postrzega marnowanie żywności jako istotny problem.
Skutki ekonomiczne najlepiej obrazuje fakt, że wydatki na jedzenie w przeciętnym gospodarstwie domowym pochłaniają około 27% miesięcznego budżetu. Jedna osoba marnuje żywność o wartości 50 zł. W skali roku czteroosobowa rodzina wyrzuca w takim razie aż 2400 zł!
Foodsi
Polski startup Foodsi powstał w 2019 roku. Jego celem jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Motorem napędowym – siła społeczności.. Dzięki aplikacji Foodsi łączą restauracje, piekarnie i sklepy, które chcą sprzedać nadwyżkę jedzenia z klient(k)ami. Foodsi działa na podobnej zasadzie, jak duńskie Too Good To Go. Model jest prosty: przedsiębiorcy wystawiają przecenione produkty pod koniec dnia, a osoby korzystające z aplikacji mogą zlokalizować najbliższy punkt, który bierze udział w akcji i zaoszczędzić.
Spółka w 2022 roku pozyskała 6 mln złotych na rozwój. Wśród inwestorów znaleźli się między innymi założyciele pyszne.pl.