Praktyczne informacje

Źródło: Meteor-turystyka.pl

Legalizacja pobytu

Wizy

Ważna wiza uprawnia do pobytu w Polsce przez określoną w niej liczbę dni. Wizy wydają co do zasady konsulowie, jednak sam fakt otrzymania wizy nie zwalnia z obowiązku dokładnego sprawdzenia zakresu uprawnień jej posiadacza. Należy zwrócić uwagę na dopuszczalną liczbę dni pobytu, gdyż zazwyczaj liczba ta różni się od okresu ważności wizy (np. 90 dni pobytu w ciągu 180 dni ważności wizy. Ważne jest, czy posiadana wiza uprawnia do jednego wjazdu, czy te pozwala wielokrotnie przekraczać granicę (oczywiście wraz z ważnym dokumentem podróży). Przedłużenie wizy przez wojewodę podczas pobytu cudzoziemca w Polsce jest możliwe, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach, dlatego jeśli chcesz pozostać dłużej, powinieneś przed upływem ważności wizy złożyć wniosek o zezwolenie na dalszy pobyt.

To samo dotyczy cudzoziemca, który wjechał do Polski w ruchu bezwizowym (jest zwolniony z obowiązku posiadania wizy).

Zezwolenie na pobyt

Zezwolenie na pobyt czasowy jest wydawane cudzoziemcowi, który planuje przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące i ma określony cel pobytu.

Powodami, dla których cudzoziemiec może uzyskać zezwolenie na pobyt czasowy mogą być: praca, studia, ukończenie studiów, wolontariat, badania naukowe, staż, prowadzenie działalności gospodarczej, łączenie rodziny lub inne ważne okoliczności, które zostaną udowodnione.

Niektórzy cudzoziemcy mogą ubiegać się o zezwolenie na pobyt stały. Są to m.in. osoby o polskim pochodzeniu, posiadacze ważnej Karty Polaka, małżonkowie obywateli polskich (pozostają w związku małżeńskim co najmniej 3 lata oraz przed złożeniem wniosku przebywali nieprzerwanie w Polsce 2 lata na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy).

Pobyt stały ↗

Wydawany cudzoziemcowi, który:

  • jest polskiego pochodzenia
  • posiada ważną Kartę Polaka
  • jest małżonkiem obywatela polskiego

Pobyt czasowy ↗

Wydawany cudzoziemcowi, który:

  • planuje przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące
  • ma określony cel pobytu

Ponadto, ustawa przewiduje zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego, o które mogą starać się cudzoziemcy, którzy legalnie przebywają w Polsce od 5 lat bez zbyt długich przerw, posiadają regularne i stabilne źródło dochodu, ubezpieczenie zdrowotne oraz mają potwierdzoną znajomość języka polskiego.

Wnioski o zezwolenia na pobyt składa się do urzędu wojewódzkiego. Konieczne jest osobiste stawiennictwo w urzędzie wojewódzkim, przedłożenie odpowiednich dokumentów oraz wniesienie opłaty skarbowej.

Powyższe zasady dotyczą cudzoziemców niebędących obywatelami UE ani członkami rodzin obywateli UE. Obywatele UE i członkowie ich rodzin mogą przebywać w Polsce na innych, mniej sformalizowanych zasadach.

Obywatelstwo polskie


Cudzoziemiec może uzyskać obywatelstwo polskie na kilka sposobów. Każdy cudzoziemiec, niezależnie od tego na jakiej podstawie i jak długo przebywa w Polsce, może złożyć wniosek do Prezydenta RP o nadanie obywatelstwa za pośrednictwem wojewody lub konsula. Decyzja w dużej mierze jest uzależniona od uzasadnienia wniosku oraz informacji, które cudzoziemiec do niego załączy. Prezydent może, ale nie musi nadać cudzoziemcowi obywatelstwo polskie. Odmowa nie blokuje jednak innych możliwości składania wniosków o obywatelstwo.
Decyzję w sprawie uznanie za obywatela polskiego wydaje wojewoda. Warunki są ściśle określone i dotyczą z reguły odpowiednio długiego pobytu w Polsce na określonej podstawie. Warunkiem jest zasadniczo także znajomość języka polskiego poświadczona odpowiednim certyfikatem.


Więcej informacji:

https://www.gov.pl/web/uw-lodzki/cudzoziemcy


Łódzki Urząd Wojewódzki
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
Oddział Spraw Cudzoziemców ds. legalizacji pobytu i pracy
ul. Piotrkowska 103, 90-425
tel. +48 42 664 12 41

Oddział Spraw Cudzoziemców ds. legalizacji pobytu
ul. Piotrkowska 103, 90-425
tel. +48 42 664 17 53

Oddział Spraw Obywatelskich
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
Budynek E, pokoje: 15-18, 025, 025A
tel. +48 42 664 1713

Oddział Paszportowy
ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź
Budynek TEXTILIMPEX – I piętro
tel. +48 42 664 17 28


Zameldowanie i PESEL

Zameldowanie

Zameldowanie oznacza rejestrację / określenie adresu stałego lub czasowego miejsca pobytu danej osoby.

Określenie to wskazuje konkretny adres: miejscowość, ulicę, numer domu oraz ewentualnie numer lokalu mieszkalnego, w którym na stałe lub czasowo przebywa dana osoba.

Należy pamiętać, że zameldowanie nie daje żadnych uprawnień w stosunku do lokalu; jest to jedynie potwierdzenie,
że dana osoba przebywa pod podanym adresem.

Cudzoziemiec ma obowiązek zameldowania się, jeśli zamierza przebywać w Polsce ponad 30 dni.

Cudzoziemiec powinien zameldować się najpóźniej czwartego dnia po przybyciu do danego miejsca pobytu.

Nie dotyczy to tylko obywateli UE i członków ich rodzin, którzy mają 30 dni na zameldowanie się.

Cudzoziemiec ma obowiązek zameldowania się, jeśli zamierza przebywać w Polsce ponad 30 dni.

Cudzoziemiec powinien zameldować się najpóźniej czwartego dnia po przybyciu do danego miejsca pobytu.

Co istotne, nie można się zameldować na okres dłuższy niż wskazany w dokumencie uprawniającym do pobytu
w Polsce.

Aby zameldować się pod danym adresem, należy przedstawić w urzędzie miasta (gminy) następujące dokumenty:

  • paszport albo inny dokument potwierdzający tożsamość,
  • dokument potwierdzający legalny pobyt w Polsce (np. wiza, karta pobytu),
  • wypełniony formularz meldunkowy,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (umowa najmu, akt notarialny).

Zameldowania można także dokonać przez internet. Zameldowanie jest bezpłatne.

Więcej informacji:

Urząd Miasta Łodzi
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
ul. Piotrkowska 110, parter, sala obsługi

Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami
Łódź, ul. Piotrkowska 110 (wejście od al. Schillera)
tel.: +48 (42) 272-63-41, email: zkm@uml.lodz.pl

Call Center – telefoniczna informacja UMŁ
tel.: +48 (42) 638-44-44
https://wizyty.uml.lodz.pl/qmaticwebbooking/#/

PESEL

Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który pozwala na łatwą identyfikację osoby, która go posiada.

Numer PESEL zawiera:

  • datę urodzenia,
  • numer porządkowy,
  • oznaczenie płci
  • liczbę kontrolną.

Numer PESEL jest przechowywany w rejestrze Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.

Nadawany jest przez ministra właściwego do spraw informatyzacji z urzędu lub na wniosek osoby zainteresowanej.

Numer PESEL nadaje się nie tylko obywatelom polskim, lecz także cudzoziemcom zamieszkującym w Polsce.

Uzyskanie numeru PESEL w praktyce znacznie ułatwia załatwienie wielu spraw.

Numer PESEL jest powszechnie używany w kontaktach z różnymi instytucjami oraz w obiegu prawnym np.:

  • wszelkie sprawy urzędowe np. ślub, zmiana miejsca zamieszkania, kwestie spadkowe czy sądowe
  • wykorzystanie numeru w związku z rozpoczęciem pracy w postaci: umowy o pracę, umowy o dzieło czy umowy zlecenie
  • identyfikacji klientów i zakupu niektórych usług publicznych np. bilety miesięczne komunikacji miejskiej
  • zeznania podatkowe osób nie prowadzących działalności gospodarczej
  • usługi finansowe np. założenie konta bankowego, wzięcie kredytu
  • założenie własnej firmy np. jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej
  • opieka medyczna – weryfikacja czy osoba ma ubezpieczenie czy też wskazanie numeru PESEL na zwolnieniu lekarskim
  • umowy cywilno-prawne np. sprzedaż czy kupno samochodu
  • i inne…

Więcej informacji:

Urząd Miasta Łodzi

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi

al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi

ul. Piotrkowska 110, parter, sala obsługi

Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami

Łódź, ul. Piotrkowska 110 (wejście od al. Schillera)

tel.: +48 (42) 272-63-41, email: zkm@uml.lodz.pl

Call Center – telefoniczna informacja UMŁ

tel.: +48 (42) 638-44-44

https://wizyty.uml.lodz.pl/qmaticwebbooking/#


Leczenie i ubezpieczenie

W Polsce funkcjonuje publiczna oraz płatna służba zdrowia.

Aby bezpłatnie korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej, należy ubezpieczyć się w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ).

Jeśli pracujesz w Polsce w oparciu o umowę o pracę lub umowę zlecenie, jesteś objęty ubezpieczeniem w ramach NFZ.

Pracując na podstawie tych umów możesz również bezpłatnie włączyć swoją rodzinę (małżonka, dzieci) w swoje ubezpieczenie. Taki zamiar musisz zgłosić swojemu pracodawcy.

Z publicznej opieki zdrowia bezpłatnie mogą korzystać również inne grupy cudzoziemców (m.in. uchodźcy, dzieci uczęszczające do szkoły, studenci i inni).

Możesz również sam ubezpieczyć się dobrowolnie w ramach NFZ. Powinieneś wówczas złożyć odpowiedni wniosek
w oddziale NFZ właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.

Składki opłacasz wówczas samodzielnie na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Szczegółowe informacje uzyskasz w oddziałach NFZ i ZUS.

Lekarz rodzinny to tak zwany lekarz pierwszego kontaktu osoba, która jako pierwsza leczy zapisanych u niego pacjentów.

W razie potrzeby wydaje on skierowanie do poradni specjalistycznej lub do szpitala.

Zapisz się do lekarza rodzinnego: wybierz przychodnię najbliżej twojego miejsca zamieszkania i weź ze sobą dokument potwierdzający ubezpieczenie.

Więcej informacji:

https://www.nfz.gov.pl/

Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ

ul. Kopcińskiego 58, 90-032 Łódź

tel. 800 190 590, +48 22 125 66 00, e-mail: kancelaria@nfz-lodz.pl

https://www.zus.pl/

ZUS Oddział w Łodzi

ul. Zamenhofa 2, 90-431 Łódź

tel. +48 42 638 27 90


Wynajem i kupno mieszkania

Dużym wyzwaniem w nowym mieście, jest kwestia poszukiwania mieszkania.

Istnieje kilka możliwości znalezienia lokum: np. akademiki uniwersyteckie, akademiki prywatne, mieszkania komunalne, pokoje w mieszkaniach lub wynajęcie całego mieszkania. 

Wynajem mieszkania

Jeśli czujesz się niekomfortowo w akademiku, zawsze możesz znaleźć mieszkanie do wynajęcia.

Z pewnością znajdziesz kilka lub kilkanaście serwisów internetowych, które pomogą ci znaleźć odpowiednie mieszkanie. Najpopularniejsze z portali to np.:  OLX, Gumtree, Gratka, Otodom, Domiporta.

Możesz zamieszkać razem z innymi studentami lub samodzielnie.

Pamiętaj, że jeżeli chcesz otrzymać zezwolenie na pobyt tymczasowy w celu kształcenia się na studiach, to powinieneś mieć zapewnione miejsce zamieszkania.

Dokumentem potwierdzającym posiadanie miejsca zamieszkania w Polsce może być, np.:

  • potwierdzenie zameldowania;
  • umowa najmu mieszkania;
  • inna umowa umożliwiająca władanie lokalem mieszkalnym.

Rodzaje umów wynajmu mieszkania:

  • najem zwykły
  • najem okazjonalny
  • najem instytucjonalny

Rodzaje opłat:

  • odstępne (wpłata właścicielowi mieszkania za zameldowanie oraz ustalenie określonej kwoty czynszu na pewny czas);
  • czynsz do spółdzielni (opłata za administrowanie, opłata za części wspólne budynku);
  • rachunki;
  • ogrzewanie;
  • kaucja (max 6x czynsz; pieniądze do pokrycia strat przy zniszczeniu mieszkania lub w wyniku jakichś uszkodzeń).

Prawo jazdy

Sytuacja kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy w innym państwie niż Polska, zależy od tego, w jakim kraju zostało ono wydane.

Obywatele państw członkowskich UE, Islandii, Norwegii, Lichtensteinu oraz Szwajcarii mogą swobodnie używać swojego prawa jazdy.

Natomiast jeżeli prawo jazdy zostało wydane gdzie indziej, to można go używać w Polsce w ciągu pierwszych 6 miesięcy od przyjazdu.

Następnie trzeba złożyć wniosek o wymianę zagranicznego prawa jazdy.

Ważne, by do tego wniosku dołączyć kopię karty pobytu, wizy lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa pobytu w Polsce albo zaświadczenie, że studiujesz co najmniej od 6 miesięcy.

W niektórych przypadkach dla wymiany zagranicznego prawa jazdy trzeba będzie zdać teoretyczną część egzaminu na prawo jazdy. Istnieje możliwość zdawania egzaminu w języku angielskim.

Więcej informacji:

Urząd Miasta Łodzi

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

ul. Smugowa 26a i 30/32, 91-433 Łódź

e-mail: komunikacja@uml.pl, pjr@uml.lodz.pl

tel. +48 42 638 44 44, +48 42 638 58 13

Strona internetowej rejestracji wizyt:

https://wizyty.uml.lodz.pl/

Więcej o wymianie prawa jazdy w Polsce:

https://www.gov.pl/web/gov/wymien-zagraniczne-prawo-jazdy-na-polskie


Komunikacja: lokalna i regionalna

W mieście Łodzi w dyspozycji miejskiego transportu publicznego jest ponad 20 linii tramwajowych i blisko 100 linii autobusowych dziennych oraz 15 linii autobusowych nocnych.

Tramwaje i autobusy mają inne rozkłady w dni powszednie i w weekendy oraz święta. Łódzkie bilety są biletami czasowymi.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej:

https://uml.lodz.pl/komunikacja-i-transport/pasazer/rozklady-jazdy-komunikacji-miejskiej/

Mapy komunikacyjne w Łodzi:

https://uml.lodz.pl/komunikacja-i-transport/pasazer/schematy-linii-tramwajowych-iautobusowych/

Bilety w komunikacji miejskiej:

Zgodnie z obowiązującymi w lokalnym transporcie zbiorowym w Łodzi przepisami pierwszą czynnością, jaką pasażer jest zobowiązany wykonać zaraz po wejściu do pojazdu jest uiszczenie opłaty za przejazd.

Uiszczenie opłaty może nastąpić m.in. poprzez skasowanie w odpowiednim urządzeniu (kasowniku) znajdującym się w pojeździe biletu papierowego (biletów papierowych) jednorazowego o łącznym nominale równym co najmniej opłacie za podróż w wybranym przez pasażera przedziale czasowym.

Można również dokonać opłaty przez system elektroniczny:

https://mpk.lodz.pl/showarticleslist.action?category=1322&Kup+bilet+za+pomoc%C4%85+kom%C3%B3rki

W Łodzi mamy do dyspozycji bilety jednorazowe (czasowe) oraz bilety okresowe, np. jednodniowe, weekendowe, czy długookresowe, tzw. Migawki.

Cena biletu zależy od długości okresu oraz od strefy, w której obowiązują.

Migawka to elektroniczna karta zbliżeniowa (o wyglądzie podobnym do karty płatniczej), na której kodowane,
tzn. zapisywane są bilety okresowe, uprawniające do przejazdu komunikacją miejską w Łodzi.

Rodzaje biletów łódzkiej komunikacji miejskiej

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

https://lka.lodzkie.pl/strona-glowna/

W Łodzi na jednym bilecie można podróżować zarówno autobusem, tramwajem jak i pociągami. Wspólne honorowanie biletów daje wygodę i oszczędności wszystkim pasażerom. Wspólne honorowanie biletów to oferta skierowana zarówno do pasażerów komunikacji miejskiej, jak również pasażerów pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i POLREGIO.

Jeśli masz bilet czasowy lub okresowy z którego korzystasz w MPK, również możesz podróżować bez żadnych dodatkowych opłat pociągami ŁKA i POLREGIO na terenie Łodzi. Graniczne stacje kolejowe to Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Andrzejów i Łódź Lublinek.

W pociągach honorowane są wszystkie bilety dostępne w komunikacji miejskiej, czyli bilety 20, 40 i 60 minutowe, dobowe, oraz bilety okresowe (migawki).

Jeśli mamy bilet kolejowy, również możemy skorzystać z komunikacji miejskiej bez kupowaniu dodatkowych biletów. Wystarczy, że posiadamy 20, 40 lub 60 minutowy kolejowy bilet strefowy. Honorowane są również bilety miesięczne ŁKA i POLREGIO, oraz bilety kwartalne ŁKA. W przypadku biletów czasowych, tak samo jak w komunikacji miejskiej, liczy się czas ważności biletu.